MENSELIJK REORGANISEREN

MENSELIJK REORGANISEREN…….ZITTEN MENSEN WEL OP DE GOEDE PLEK IN UW ORGANISATIE

Verandermanagement is een vorm van management die zich in het bijzonder bezighoudt met het veranderen van de structuur en/of werkwijze van een organisatie. Mensen hebben vaak weerstand tegen veranderingen. De grootste stressfactoren in het leven van een mens zijn een verandering van een partner door bijvoorbeeld geboorte, huwelijk, scheiden of overlijden. Verder verhuizingen en ook veranderingen in opleiding en werk, veranderingen zoals een nieuwe baan, maar ook nieuwe werkplekken, functies, collega’s, salaris, arbeidsvoorwaarden, reorganisaties, ontslag of pensioen. Dit soort veranderingen leiden tot een soort rouwproces met gevoelens van ontkenning, weerstand en/of ontwijken, de vecht of vlucht reacties en uiteindelijk ook de berusting en het zien en benutten van nieuwe kansen. Dit soort emotionele processen kan men gewoon laten gebeuren of men kan proberen dat te beïnvloeden, te manipuleren, te beheren, te managen. Dit is verandermanagement.

Wist je dat na een organisatiewijziging van de achterblijvers 67% van de medewerkers minder betrokken is, 65% toegenomen stress ervaart, 53% verminderde motivatie heeft en 50% verminderd vertrouwen heeft in het management? Gevolg: weerstand, verminderde productiviteit en hogere kosten.

  • Heb je het gevoel dat iedereen op zijn plek zit in uw organisatie?
  • Kan er meer uit je personeel gehaald worden?
  • Met wie heb je nu eigenlijk te maken als teamgenoot, leidinggevende of collega’s van andere afdelingen?
  • Waarom handelt die ene persoon nu zoals hij of zij dat doet?

Door aandacht voor de menselijke kant van veranderen krijg je meer succes. Het vraagt om een concreet plan van aanpak. Het doel is zorgen dat medewerkers hun enthousiasme en werkplezier terugvinden, waardoor organisatiedoelen worden nageleefd. Als een organisatie tijdig het menselijke aspect meeneemt in de veranderingsprocessen is de kans op slagen vele malen groter. Medewerkers werken dan gemotiveerd aan de toekomst mee en dit gaat sneller dan wanneer er geen aandacht aan de menselijke kant wordt besteed.

Hoe neem je het menselijk aspect mee in veranderingsprocessen?

  • Zorg dat de leidinggevenden voldoende opgeleid zijn om de medewerkers te begeleiden. De rol van de direct leidinggevende is zeer belangrijk als het gaat om het voorkomen van weerstand en demotivatie. De leidinggevende moet in staat zijn om goed te communiceren.
  • Belangrijk is dat op diverse niveau’s in de organisatie inzicht is in de processen die gaan spelen als veranderingen ingezet worden.
  • De mens en daarmee zijn gedrag zijn van onmiskenbaar belang. Hij heeft met zijn gedrag ook een verregaande invloed op het succes van de organisaties om te overleven en te groeien. Inzicht in gedrag is van doorslaggevende betekenis.

 

 

Wij van Teamwork kunnen je hierbij ondersteunen. Vanuit onze eigen kennis en ervaring kijken wij graag met je mee. Aan de hand van een praktische analyse en stappenplan begeleiden wij het veranderingsproces. Een afspraak is snel gemaakt. Wij staan je graag te woord!

 

 

 

Bezoek ons

TEAMWORK NEDERLAND
Raadhuisstraat 1
5582 JA
Waalre, Nederland

info@teamworknederland.nl

 

Neem contact met ons op

Vul het onderstaande formulier in en we nemen z.s.m contact met u op.

UW NAAM

UW EMAIL

UW BEDRIJF

UW OPMERKING

Bericht verzonden.

Beste , hartelijke dank voor uw interesse in Teamwork. De door u ingevulde gegevens zijn succesvol verstuurd. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.